Waarom Agile software ontwikkeling leidt tot het IKEA-effect

Ooit gehoord van het IKEA-effect? Dit effect staat bekend als de neiging van mensen om dingen hoger te waarderen wanneer ze zelf hebben bijgedragen tot de totstandkoming ervan. Laten we eerlijk zijn, het is een feest van genoegdoening om na wat geploeter en gezweet naar die zelf in elkaar gezette boekenkast te zitten kijken. Maar dit effect komt niet alleen tot stand bij een nieuwe boekenkast of een nieuw bed. Ook bij Agile software ontwikkeling merken wij een dergelijk effect. Waarom dit zo is en hoe dat in z’n werk gaat vertellen we in dit blog.

Hoe je met data de ‘olifantenpaadjes’ in werkprocessen kunt ontdekken

Olifantenpaadjes zijn paadjes die mensen fietsend of wandelend creëren om een stukje van de officiële route af te wijken. Sporen in het gras maken dat werkelijke gedrag van mensen mooi zichtbaar. Eigenlijk laten ze hiermee de — in hun ogen — ‘ontwerpfouten’ bij de aanleg van fiets- of wandelpaden zien. Behalve in de openbare ruimte kom je olifantenpaadjes ook in werkprocessen tegen. Medewerkers creëren zo hun eigen ideale lijn. Dat leidt soms tot grote ergernis, maar bedenk dat ze daarmee ook ‘ontwerpfouten’ in de werkprocessen zichtbaar maken. Met behulp van data analyse kun je dit in beeld brengen om vervolgens relevante en zinvolle verbeteringen in je processen doorvoeren. En een volgende stap naar optimale werkprocessen te zetten.

De mythe van agile: valkuilen en kansen bij iteratieve software ontwikkeling

Agile is al een tijdje het toverwoord binnen software ontwikkeling. Bij het ontwikkelen van software applicaties is agile tegenwoordig de standaard aanpak. Maar is agile altijd de meest voor de hand liggende en passende aanpak?

Betrouwbare data fundament voor de EtiketWijzer van het Voedingscentrum

Op de Voedseltop van 26 januari presenteerde het Voedingscentrum de EtiketWijzer. Deze Voedingsapp wordt ontwikkeld in opdracht van minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De app gaat consumenten helpen om gezondere keuzes te maken door bijvoorbeeld barcodes van producten te scannen en op basis daarvan producten te vergelijken. De app laat dan bijvoorbeeld de voedingswaarde, ingrediënten en allergenen zien en geeft aan of het product binnen de Schijf van Vijf past. Wil het een succes worden dan is één ding cruciaal: betrouwbare data. En daar zijn vijf cruciale stappen voor nodig.